Miksi?

Olen ollut töissä ruokakaupan kassalla yli puolitoista vuotta. Nyt olisi hyvä aika pysähtyä hetkeksi ja miettiä mitä kaikkea olenkaan miettinyt kassalla työskennellessäni, sillä uuden työpaikan myötä kassavuorot vähenevät. Kuten otsikkokin jo kertoo, tarkoitukseni on kysyä miksi. Näitä kysymyksiä tulen silti varmasti jatkossakin ihmettelemään, tosin ehkä vähemmän.

Miksi asiakas ei voi vastata tervehdykseen tervehdyksellä, vaan heiluttamalla muovipussia ilmassa ja sanomalla ”yks pussi” tai ”yks punane mallu”?

Miksi asiakkaat eivät voi kaivaa maksuvälinettään valmiiksi? Miksi sitä aletaan kaivamaan vasta, kun ilmoitan ostosten summan?

Miksi kassalla pitää seistä toimettomana, vaikka jo skannattuja ostoksia voisi pakata? Miksi pakkaaminen pitäisi jättää viimeiseksi?

Miksi asiakkaat eivät osaa tarkistaa jo heviosastolla, pitääkö tuote punnita vai ei? Sama paistotuotteiden kanssa…

Miksi asiakas alkaa neuvomaan mua kassalla, vaikkei tiedä kassan toiminnasta vittuakaan?

Miksi asiakas sanoo itsestään selviä asioita? Ostokset maksaa 20,10€ ja asiakas antaa viiskymppisen ja kymmenen sentin kolikon ja sanoo, että saa sitten 30€ takaisin. Oikeesti!? ”Maksan kortilla”, asiakas sanoo, kun kortti on jo laitteessa. Oikeesti!? ”Siellä on sitten yksi lihapasteija”, vaikka selkeästi sen huomaa, että siellä on vain yksi ja kyllä, se on lihapasteija. Hohhoijaa.

Miksi asiakkaat heittää tavaroita kassahihnalle? Miksi pullokuitti on laitettava hihnalle, vaikka sen voisi ihan hyvin antaa myyjälle suoraan käteen?

Miksi asiakkaat laittaa kassahihnalle ensin ne herkimmin rikkoutuvat tuotteet ja sitten vasta painavat ostokset?

Miksi edelleen joidenkin mielestä on hauskaa heittää vitsiä ilmaisista tuotteista? Jos viivakoodi ei ole luettavissa, miksi ihmeessä se tekisi siitä ilmaisen tuotteen?

Miksi asiakkaat eivät voi sanoa etukäteen ja selkeästi, ettei tarvitse kuittia? Miksi se kuitti otetaan ja heitetään maahan tai jätetään hihnan pakkauspäähän, miksei sitä osata sitten laittaa roskiin? Miksi kuitti otetaan vaihtorahojen yhteydessä ja sitten sanotaan, että hei en mä sitä kuittia halua ja oletetaan, että myyjä ottaa sen sun kädestä pois ottamatta vahingossa paperirahaa takaisin?

Miksi banaanit laitetaan pussiin? Miksi kananmunat laitetaan pussiin? Miksi jugurteille halutaan pieni pussi? Miksi jotkut pakkaavat pienet ostoksensa jo valmiiksi pussiin ja mun pitää ottaa ne sieltä pussista pois skannauksen takia ja miksi vielä tämän jälkeen mun oletetaan pakkaavan ne siihen pussiin… samalla lailla?

Miksi muovipussi pitää laittaa tavaroiden alle tai ostosten perälle ja olettaa, että mä annan sen sieltä asiakkaalle ensimmäiseksi?

Miksi asiakkaat eivät ymmärrä, että mäkin olen vain ihminen ja mäkin teen välillä virheitä? Virheet korjataan, mutta miksi niistä pitää suuttua?

Miksi asiakkaat luulevat, että just mä voin vaikuttaa hintoihin, tuotesijoitteluun tai tuotevalikoimaan?

Miksi asiakkaat luulevat, että mä tietäisin asiakkaan pankkikortin PIN-koodin tai kuinka paljon asiakkaan tilillä on rahaa?

Miksi asiakas kertoo haluavansa pelata kaksi riviä, mutta ei kerro mitä peliä haluaa pelata?

Miksi asiakkaat ei tajua ”viereinen kassa” -kylttiä? Ei, en ota sitä yhtä tuotetta tähän enää, koska sitten mun pitää tehdä muillekin poikkeus. Meillä on tarkkaan suunnitellut tauot ja myyjällä on työpäivän jälkeen muutakin elämää.

Miksi asiakkaat luulevat, että voin antaa alennusta vähän kolhiutuneesta muropaketista? Murot on siinä pakkauksessa pussissa ja mitä todennäköisemmin ihan syömäkelpoisia.

Miksi tuote pitää heittää kassakarkkien sekaan, jos ei sitä haluakaan? Miksei sitä voisi antaa myyjälle?

Jos osaat vastata edes johonkin kysymykseen, niin pliis, kerro mulle!

4 Comments

  1. Haha, ihan loistava postaus! Mies on ollut kaupassa töissä kuutisen vuotta, joten nämä ovat yleisiä miksi-ihmettelyitä meilläkin 🙂 Tuo on kyllä kaikista oudoin juttu, että jotkut ihmiset todella luulevat, että myyjä näkee tilin saldon tai sen, onko siellä tilillä rahaa 😀

    • Taru Reply

      Kiitos, Piia 🙂 Joo mä en tiedä kuvitteleeko jotkut ihmiset tosiaan, että nähdään kassan kautta kortin tiedot, kuten just saldon tai PIN-koodin. Hohhoijaa 😀

  2. Nää oli hyviä. 🙂 Kyllä noista huomaa, miten monia juttuja kassatyöntekijänä saa kuulla ja miten tuhottoman monta kertaa. Omista kassavuosistani on aikaa, mutta ennätyspäivänä palvelin peräti 496 asiakasta kioskin kassalla. Huh!

    Osa näistä kuulostaa minusta aika inhimillisiltä, toiset puolestaan huonolta käytökseltä tai epärealistisilta odotuksista (esim. tuo, että kassan tehtävä olisi pinota jogurtit takaisin pussiin).

    Itse pyrin aina pinoamaan painavat ennen kevyitä tuotteita, mutta aina se ei toki onnistu. Jos laitan banaanit pussiin, mitä en yleensä tee, uusiokäytän pussin myöhemmin, eli se ei mene hukkaan. Itse ihmettelen eniten kaupan hyllyille jätettyjä tuotteita; sokerihyllyltä voi löytyä esim. kermatetra ja leipien keskeltä rahkapurkki. En käsitä sitä, että esim. alle euron tuote päätetään jättää ostamatta, kun ostopäätös on jo aiemmin tehty. Jos tuote kuitenkin päätetään jättää ostamatta, niin täytyisihän se vähintäänkin palauttaa oikeaan hyllyyn!

    • Taru Reply

      Kiitos kommentistasi! 🙂
      Kioskissa varmasti tapasit jos jonkinmoista hiihtäjää 😉
      Ja juu, tuo tuotteiden jättäminen myymälään ihan ihme paikkoihin on ihmeellistä. Juurikin viimeksi huomasin pari berliininmunkkia keskellä kertakäyttöastioita. Ei siinä muuten mitään, mutta paistopistetuotteita kun ei voi laittaa enää myyntiin, koska ei voida tietää missä ne munkit on oikeasti ollut ja miten kauan.

Leave A Reply

Navigate